K-supermarket Lippulaiva – Vegehyllystä vegeosastoksi

Vöner toimittaa lähes kaikkiin K-kauppoihin tuotteita ja usein on niin, että kauppa on tuttu vain ruudun välityksellä, kun tavaraa lähetetään kauppaan. Joskus kuitenkin käy myös niin, että kauppias tulee tutuksi ja liiketoiminnan lisäksi syntyy aitoja ystävyyssuhteita. 

En edes muista tarkkaa hetkeä, koska ensimmäisen kerran tutustuin Juusoon, mutta se oli luultavasti jotain Vöner-kampanjoihin liittyvää, mikä on usein hyvä syy olla suoraan kauppiaaseen yhteydessä. 
Olen asioinut Juuson kanssa nyt useita kertoja kahden vuoden ajan ja kaupallisen suhteen lisäksi voisin kutsua Juusoa myös ystäväksi. 
Koen, että ollaan Vönerin kanssa pystytty avaamaan vegemaailmaa paremmin Juusolle ja kauppiaana hän on voinut avata meille paremmin kaupan maailmaa. Olemmekin vaihtaneet muutaman kerran erilaisia infoja toisillemme, joiden avulla saamme tehtyä kaupan vegeosastoista yhteistyössä entistä parempia. 

Ensimmäisen kerran teimme yhteistyötä, kun otin yhteyttä Juusoon liittyen kauppojen vegehyllyihin ja niiden näkyvyyteen. Koin, että vegehyllyt tarvitsevat uudistusta. Mietimme yhdessä, mitä uutta hylly voisi sisältää ja miten sitä voisi korostaa. Lähtökohtana oli tehdä asiakkaalle helppo ja looginen hylly sekä saada aikaan vaikutelma, että puhutaan osastosta eikä enää pelkästään hyllystä. 
Tästä idea sitten lähti ja aika pian oltiin jo uudistamassa Juuson silloista vegeosastoa Riihimäen Citymarketissa. Riihimäki oli sinällään hankala kauppa pilotoida konseptia, mutta samalla hyvin luonteva, kun otti huomioon kauppiaan panostuksen ja kuinka vapaat kädet saimme Vönerissä toteuttaa uudistusta. Vedimme kaikki tuotteet hyllyistä pois, putsasimme hyllyt perusteellisesti, järjestimme tuotteet uudelleen hyllyyn niin, että samankaltaiset tuotteet menivät vierekkäin. Tarroitimme jokaisen hyllyreunan ja lopuksi laitoimme lattiaan 5metrin tarran, jossa luki ”vegetuotteet”. Uuden osaston ilme ja järjestys verrattuna edelliseen oli huomattavasti parempi. 
Meni muutama viikko ja Juuso kertoi, että vegetuotteiden myynti on kasvanut – olimme siis yhdessä luoneet onnistuneen konseptin! 

Riihimäen Citymarketin aika oli Juuson osalta ohi ja uudet kaupat aukesivat huhtikuussa Espoon uuteen kauppakeskus Lippulaivaan. 
Lippulaivassa Juuso ja hänen puolisonsa Heidi avasivat sekä täysin uuden K-Supermarketin että uuden K-Marketin. 
Olen seurannut pariskunnan matkaa aina kaupan avajaisiin asti ja nähnyt, kuinka he ovat tuomassa kaikkea uutta Lippulaivan kauppoihin. Kaupan sisältä löytyy mm. oma Leipomo Juuri ja ravintola Story sekä kalatiskiä hoitava Maxin Kala. Ei pidä myöskään unohtaa, että Juuson lanseeraama hävikkihylly Riihimäeltä on tuotu myös Lippulaivaan. 
Heti alussa tuli myös selväksi, että kauppiaspariskunta halusi tehdä todella onnistuneen ja näyttävän vegeosaston myös uuteen Supermarketiin. He olivat meihin yhteydessä ja me lähdimme heti mukaan! 
Alussa ei vielä tiedetty mitä olisimme tekemässä mutta tiesimme, että teemme jotain mitä muilla ei vielä ole. Lyhyen tapaamisen jälkeen kävi selväksi, että mukaan olisi hyvä saada muutama muukin yritys. Otin luurin käteen ja soitin Baba Foodsille, Mö kaurameijerille, Ecolinkille ja Oatlylle. Kaikki innostuivat ideasta ja lähtivät mukaan. 

Teimme kauppiaiden ja yllä mainittujen yritysten kanssa vegeosaston jollaista ei muista kaupoista löydä. Sen sijaan, että tarroittaisimme vain Vönerin näköisen vegeosaston, päädyimme tekemään kaupan näköisen tarran, jossa kaikki mukana olleet yritykset olisivat edustettuina. Tarroitimme 8metriä pitkän ja 2,4metriä leveän käytävän tarralla, joka on tehty uudella 3D-painatustekniikalla. Lisäksi hyllyyn lisätään jatkossa ilme-elementtejä kuten kattopaneelit, jotta asiakkaan on entistä helpompaa löytää vegeosaston luokse. Harvemmin olemme päässeet rakentamaan osastoa, jossa yhdestä ja samasta paikasta löytyvät kaikki vegetuotteet. Kaurajuomat, vuustot, gurtit ja kasvisproteiinit löytyvät Lippulaivan K-Supermarketista kätevästi yhdestä ja samasta hyllyvälistä. Asiakkaille superhelppoa ja saa nähdä miten myynti lähtee käymään uudella osastolla.
Jokainen yritys sai panoksestaan vastineeksi hyvän esillepanon ja laajan valikoiman omaan tuotekategoriaansa. Näin saimme kaikkien näköisen hyllyn, joka palvelee asiakkaita varmasti entistä enemmän! 

Meidän puolestamme onnea ja menestystä kauppiaille sinne Espoon Lippulaivaan! 

Siva Parlar 
Luova johtaja
Vöner  

We use cookies in order to give you the best possible experience on our website. By continuing to use this site, you agree to our use of cookies.
Accept
Privacy Policy