Mitä saisi olla?
Kun me perustimme yrityksen 2017 Maximin kanssa, niin selkeetä oli markkinoida ja myydä Vöneriä ravintoloille. Kävimme ovelta ovelle kertomassa ravintoloitsijoille, mitä Vöner on ja miksi kannattaa ottaa tuote menuun. Pian tulikin jo selväksi, että tuote sopii myös kauppoihin eikä mennyt pitkään kun s-ryhmästä soitettiin ja kysyttiin tuotteen saatavuutta kauppoihin.
Tuote päätyi nopealla aikataululla ensin Prismoihin, ja S-ryhmän myyntijohtaja Antti Oksa twiittasi: ”Hieno tarina innovatiivisen, laadukkaan ja ajan henkeen osuvan uutuustuotteen kehittämisestä ja ensiaskelista.”
Tarina on edelleen hieno, mutta nyt 2021 se ei enää riitä. Kuten Oksakin twiittasi, niin täytyy olla laadukas sekä ajan henkeen sopiva tuote. Tänä päivänä vegaanisia tuotteita on niin paljon, että eräs kauppias sanoi kauppansa muuttuvan vegekaupaksi, jos hän vastaanottaisi kaikkien valmistajien vegetuotteet valikoimiinsa. Tämä osui ja upposi, sillä ymmärsin vielä paremmin jotain, mitä olin käsittänyt jo kauan sitten, myymälät ei kasva kasvamistaan, vaan jotain aina poistuu valikoimasta kun jotain uutta tulee tilalle.
On siis selvää, että tänään vegetuotteiden täytyy olla erityisen maukkaita, kilpailukykyisiä, trendikkäitä ja terveellisiä. Olemme nähneet, kuinka suuri kauppojen vegehyllyjen vaihtuvuus on ollut. Olemme myös huomanneet, kuinka tietyt tuotteet aina kaudesta toiseen silti säilyttävät paikkansa hyllyissä. Tämä ei ole itsestäänselvyys kenenkään tuotteen kohdalla – ei myöskään meidän kohdalla. Siksi kysyn aina itseltäni, että mitä saisi olla? Mitä suomalainen syö tänään, joka kestää huomisen? Onko edes mahdollista keksiä uudestaan jotain niin ajan henkeen osuvaa uutuustuotetta? Entä jos ei ole, niin riittääkö se mitä me ollaan tehty? Monta kysymystä ja silti aina vaan päädyn samaan vastaukseen. Aina voi tehdä parempaa ja maistuvaa!
Vuonna 2017 meillä oli yksi tuote ja tänään jo monta, monta lisää. Viimeisimmät uutuudet julkaisimme syksyllä ja seuraavat julkaistaan taas jo alkukeväästä 2022. Näidenkin tuotteiden kohdalla mietimme yllä olevia kysymyksiä. Konkreettisena esimerkkinä meidän Vöner -piirakka. Tämä tuote oli tuotekehityksen ehkä helpoin, mutta silti jopa vaikein tuote. Helppoa siten, että eihän piirakassa täydy muuta kuin vaihtaa jauheliha Vöner -muruun. Vaikeinta taas siten, että onko tämä tuote, jota suomalainen syö tänään ja myös huomenna? Onko oikein muuttaa perinteistä lihapiirakkaa täysin vegaaniseksi? Molempiin vastasimme kyllä! Tuote kestää myös huomisen, tuote on aallonharjalla, tuote on ajan henkeen sopiva.
Joulu saapuu jo ihan pian, ja loppuvuotta kohden voimme kohta katsoa mitä tulikaan tehtyä tänä vuonna ja mitä teemme ensi vuonna. Uusia tuotteita tehdään taas näiden kysymysten äärellä, mutta ennen sitä ehdimme nauttimaan vielä joka vuotisesta klassikoksi syntyneestä tuotteesta nimeltä Vöner -jouluvarras!
– Siva Parlar
Perustaja & luova johtaja